יום שלישי, 25 בפברואר 2014

דרום פלורידה - סיכום בארבעה חלקים (חלק ד' )

פארק אברגליידס וביג סייפרס – חוויית טבע יוצאת דופן

14-17/2/14 – יום שישי - שני

הכניסה לפארק האברגליידס היתה בשבילנו חזרה לטבע, חזרה לנשיונל פארק'ס – התגעגענו!
המרחק מהעיר הומסטד לכניסה הדרומית של הפארק למרכז המבקרים "ארנסט קוב", אורכת כעשרים דקות. נכנסנו למרכז המבקרים בשעה 8 בבוקר, אספנו את חוברות הריינג'ר ונכנסנו לשמורה. המטרה היתה – דבר ראשון: למצוא מקום פנוי בקמפ long pine key שבתוך השמורה. הריינג'ר אמר לנו שבקמפ יש בסביבות 1-2 מקומות פנויים! אז רצנו מהר עם הקרוואן, ואכן, היה מקום פנוי אחד בשבילנו! ואיזה מקום מקסים! החלטנו להתמקם בקמפ, פרקנו את האופניים ויצאנו ליום טיול. רכבנו כמעט 5 מייל מהקמפ עד ליעד שלנו:  "אנהינגה טרייל" – זה אולי המסלול המתוייר ביותר בפארק כולו: מדובר במסלול של מייל וחצי, מלא עד מפוצץ בכל החיות ועופות המים שיש בפארק אברגליידס כולו. המסלול היה די עמוס במבקרים , במיוחד טיולי בית ספר, אבל לנו זה לא הזיז – היינו המומים מכמות התנינים והציפורים... אפרופו טיולי בית ספר – זאת כבר הפעם השניה שאנחנו נתקלים בטיולים כתתיים – אני המומה כל פעם מחדש מהסדר ומהארגון. בטיול באברגליידס, כל התלמידים בכתה קיבלו משקפת, מצלמה חד פעמית, מגדיר ציפורים ולוח קשיח ועליו חוברת עם משימות. מדהים. הילדים עברו בין כל החיות בפארק, הסתכלו על הציפורים ועבדו – ממש עבדו –תוך כדי הטיול. לא ראינו תלמידים שלא התעניינו בטיול...
לאחר כמעט שעתיים של טיול במסלול הקצר אך העמוס ביותר, התחלנו לחזור לקמפ – הפעם רכבנו דרך קיצור – רק 3 מייל – שהביא אותנו ישירות לקמפ. את יתר היום העברנו ב"על האש", מנוחה, מילוי חוברות הריינג'ר וכל מיני השתוללויות על הדשא הצמוד לקרוואן. בערב, יובל ויונתן הלכו עם חגי לשמוע הרצאת ריינג'ר באמפיתיאטרון הצמוד לקמפ – הרצאה בנושא הוולטצ'רים הענקיים. ההרצאה היתה מאד מעניינת ומהנה. מסתבר שהחבר'ה שלנו שהיו הצעירים ביותר בקהל, כיכבו בהשתתפות פעילה בהרצאה, כמו גם בהדגמות על הבמה מול הקהל. אני והקטנים – נחנו...בשעה שמונה בערב כולנו כבר היינו במיטות.
בבוקר שלמחרת נסענו עד למרכז המבקרים "פלמינגו" הנמצא בצידו הדרומי ביותר של הפארק. הנסיעה מהקמפ שבו ישנו - לונג פיין קיי - לפלמינגו, אורכת קרוב ל-35 מייל. בדרך, היינו בטוחים שהגענו לסוואנה של אפריקה. בדרך לשם, עצרנו ב- pa-hay-okee וב-mahagany hammock trail – שני מסלולי הילכה קצרים לאורך דק, המשקיפים על הסוואנה, על שטחי ענק המכוסים ביצות ובהם שפע של בע"ח. שני המסלולים האלה היו נחמדים – לא יותר. עם ההגעה למרכז המבקרים בפלמיגו, גילינו שבמקום אין הרבה מה לעשות מעבר לכל מיני סוגי שיט. מכיוון שתכננו לשוט ביום שלמחרת, ויתרנו על השיט במקום הזה. עשינו הפסקת צהריים ארוכה, סיימנו את חוברות הריינג'ר (וכמובן שקיבלנו את התג ונשבענו בנוהל הרגיל) והתחלנו בנסיעה חזרה עד לעיר הומסטד ללינת לילה. בדיעבד, אם היינו יודעים שבפלמינגו יש רק איזורי שיט, אולי היינו מתכננים אחרת...
את היום השלישי שלנו בפארק התחלנו עם נסיעה על כביש 41 – יציאה מהעיר הומסדט לכיוון צפון. בדרך לפארק, עצרנו באחד המקומות שבהם ניתן לשוט ברחפת – airboat על מימי הביצות (בתוך פארק האברגליידס אסור לשוט ברחפות מטעמי שמירת הסביבה, ולכן מי שמעוניין בשיט כזה יכול לעשות אותו בכניסה לשמורה). חשבנו שזאת תהיה אטרקציה נחמדה לילדים. קצת חששנו מהמסחור של העניין ודמיינו איך הולכים "לקרוע" לנו את הכיס... למרות החששות זאת התגלתה כאחת החוויות המקסימות של הטיול – המקום שבחרנו: cooper sam's airboat אמנם תיירותי אבל מאד מכבד – גם את החיות וגם את התיירים... וממש לא יקר באופן יחסי – 100$ לכל המשפחה. (לאורך הכביש יש עשרות עסקי איירבוט. צאיך רק לבחור. לא בדקנו מקומות אחרים, פשוט נכנסנו למקום הראשון על הדרך).את הסיור התחלנו בצפייה בחיות המוחזקות במקום: נחשים, רקון ותנינים. נחמד. לאחר מכן, שטנו ברחפת ממש בתוך הביצה, מדי פעם המדריך שלנו עצר וממש קרא לתנינים – סוג של "לוחש לתנינים"...היינו בטוחים שזה סוג של בדיחה עד שגילינו שהתנין שהוא קורא לו, מגיע בשחייה ונעצר ממש לידינו. ראינו מליון סוגי ציפורים וקיבלנו הסברים מפורטים ומעניינים. לאחר 45 דקות של שיט מהנה ביותר, הילדים גם זכו להחזיק גורי תנינים...חווייה!!!
לאחר השיט, המשכנו בנסיעה על כביש 41, עד לתוך השמורה למרכז המבקרים – "שארקס ואלי" – עמק הכרישים. פעם, אולי היו פה כרישים. היום יש פה תנינים וקרוקודילים – בשפע!!! לכל מי שחשב שפארק אברגליידס הוא פארק קטן ונחמד – הפארק ע נ ק י!!! יש בו ארבעה מרכזי מבקרים ורוב שטחו במים. דרכי הגישה לעבור בתוכו מגוונות ביותר: קאנו, קיאק, סירות מנוע, אתרי קמפינג לאוהלים באמצע הביצות ועוד ועוד.
בכל אופן, עם הגעתנו לשארקס ואלי, גילינו שהיום זה בעצם יום חג באמריקה – "פרזידנט דיי", מה שאמר שכל החנייה היתה מלאה במכוניות. נאלצנו לחנות לצד הכביש המוביל לפארק, יחד עם עוד עשרות מכוניות. נכנסנו עם האופניים והתחלנו בנסיעה במסלול שאורכו כ-12 מייל. אנחנו לא נסענו את כולו כי כבר בשני המיילים הראשונים ראינו את כל החיות המדהימות שיש (וחוץ מזה שהילדים כבר לא יכולים לשמוע את המילה אופניים...), כולל גורי תנינים, גוזלים שאוכלים בקן ועוד ועוד. למי שרוצה לחוות את האברגליידס ביום אחד –זה המקום! אגב, הכניסה למרכז המבקרים שארקס וואלי, היא הכניסה הקרובה ביותר למיאמי.
לאחר שעות טובות במקום המקסים הזה, המשכנו בנסיעה לכיוון פארק ביג סייפרס – שכנו הפחות מתוייר של האברגליידס. פה היה לנו מקום מוזמן בקמפ "מידווי" – הפעם מדובר היה בקמפ שמציע גם חיבורי חשמל. הגענו לקמפ בטבע, מקסים ושקט – בדיוק בזמן לארוחת צהרים מפנקת במיוחד וקפה קר בשקיעה.
את הבוקר שלמחרת התחלנו במרכז המבקרים של הפארק הזה – קיבלנו תג נוסף (את החוברת של הפארק הזה כבר מילאנו באברגליידס) והמשכנו בדרכנו. הבנו שפארק הזה כבר אין מסלולי הליכה מסעירים אחרי כל מה שכבר ראינו, ולכן החלטנו להמשיך למרכז המבקרים הרביעי והאחרון של האברגליידס – ה"גולף קוסט". שוב, נסענו לאורך כביש הפארק, בצידי הדרך רואים כל הזמן את התנינים משתזפים להם בצידי הדרכים. הזוי... באיזשהו שלב עצרנו למסלול הליכה קצר – שוב על דק המוביל לתוך הביצה – הפעם רק חגי ואני. הילדים כבר הבינו את הפרינציפ והעדיפו להשאר עם הטלויזיה בקרוואן.
כשהגענו למרכז המבקרים של הגולף קוסט, החלטנו שיוצאים לשיט לכיוון מפרץ מקסיכו, לאיזור שנקרא 1000 האיים. הריינג'רית אמרה לנו שזה שיט חווייתי ושפה נראה גם דולפינים – כמובן שקפצנו על המציאה. עלינו על שיט שיצא בשעה 3 אחה"צ לכיוון מפרץ מקסיכו – מסתבר שפארק האברגליידס חולש גם על איזור מים ענק לכיון המפרץ – ותוך 10 דקות כבר ראינו את סנפירי הדולפין הראשונים. איזה התרגשות. צילמנו וצילמנו וצילמנו...ולא ממש ראינו את הראש – רק את הסנפירים אבל גם זה משהו. אח"כ המשכנו לאחד האיים וזכינו לראות מושבת שקנאים לבנים נדירה. לאורך כל השיט התפעלנו מעצי המנגרוב הרבים הפזורים בכל האיים, מצבע המים המדהים, ובדרך חזרה – גם מהשקיעה היפה. היה יום מושלם!!!
לאחר הטיול באלף האיים, נכנסנו לקרוואן והתחלנו בנסיעה לכיוון העיר נייפלס. רגע לפני שעזבנו את הפארק, נכנסנו לפארק מדינה קטנטן אך מקסים – big cypress bend ממש על הדרך – חגי ואני שוב לבד (הילדים מיצו לגמרי!!!) נכנסנו לפארק ונהננו מהשקט ומהלבד. אבל זה באמת פארק מקסים. מסלול הליכה קצרצר של מייל וקצת שעובר בתוך היער, שפתאום נראה כמו יער גשם וממש לא מתאים לאיזור. צמחיה משגעת, עצים ענקיים וגם ראינו את הקן של הבולד איגל. לכל מי שעובר באיזור – חובה להכנס!!! שווה כל רגע.

עם החשיכה עזבנו את אברגליידס. היינו פה ארבעה ימים גדושים בטבע. עכשיו אנחנו ממשיכים לכיוון העיר נייפלס ורצועת החופים של דרום המערב, הנחשבת לאחת היפות הארה"ב. על כך בפוסט הבא.